SanalBilge.NET  

Go Back   SanalBilge.NET > Eğitim > Eğitim Bölümleri > Felsefe Sosyoloji Psikoloji

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Arama Stil
Alt 05-30-2015, 07:16 PM   #1
Senior Member
 
Üyelik tarihi: Apr 2015
Mesajlar: 14.126
Standart İdealizm nedir hakkında bilgi



İdealizm
İDEALİZM, varlığı düşünceye bağla*yan, düşünce dışında bir gerçekliği var saymayan felsefe görüşlerinin genel adı:
Düşüncelilik. Sözcük, günlük ya*şamda bir ülküye yönelme, ülküsel olanı arama anlamında kullanıldığı gi*bi; sanatta, gerçektekinden daha üstün değerleri kollama tutumu olarak (ger*çekçilik: realizm ve doğalcılık: natüralizme karşıt) felsefedekinden uzak özellikler taşır. Felsefede Yunanca idea sözcüğünden (duyumsal uyarılma olmadan düşüncede canlandırılabilen imge) türetilen idealizm, “Varlık nedir ?” ana sorununa yanıt olan iki çözüm yolundan biridir (öteki gerçekçilik: re*alizm) ve türediği sözcük kökünü ilk kullanan Antik Çağ Yunan Filozofu Platon’a (10 427-348) bağlanır. Ruhu özdekten (madde) ayırıp bağımsızlığa kavuşturarak, ilk ikici (düalist) görüşü savunan Platon, varlıklı idea’ya bağla*yınca nesnel gerçekliği bir görüntü de*ğerine indirgemiş oldu. Dış gerçeği bi*ze ileten yollan (duyum yanılgıları, al*gı yanlışları, sanrılar, düşler, inançlar) kuşkuyla karşılayan görüşler, bilgilerin eleştirisine girişince aynı yola yö*neldi: Yüzyıllarca geçerliği olan dü*şüncelilik tinselcilik (spritüalizm) des*teklenerek metafizik alanda yer tuttu ve ikiye ayrıldı:
Öznel düşüncecilik (varlığı bireysele indirger), nesnel dü*şüncecilik (varlığı genel ve tümele bağlar). Platon’un varlığın değil, yal*nızca duyumlarımızla algıladığımız dış dünyanın kuşkularını dile getirdiği idealizmi zamanla sayılamayacak yo*rumlarla çoğaldı, felsefe tarihi boyun*ca yeni değerlendirmelerle değişerek çok çeşitli eğilimlere ad oldu:
Yöntemli şüphe eleştirileriyle (“Düşünü*yorum, öyleyse varım”) düşünceyi kuşku kaldırmayan tek değer sayan Descartes aşamasıyla (öznel idealizm: Solipsizm), ilk felsefesinin Tanrısal doğruluğun dış dünyanın varlığına en kesin temel olan ikinci gerçekçilik aşaması Fichte (öznel düşüncecilik), Malebranch’ın “Tanrı’da görme” tutu*mu. Unutulmaması gereken yan idea*lizmin gerçekçilikten çok (çünkü ruh*sal gerçeği taban saymaktadır) özdekçi (maddeci) gerçekçiliğe karşıt oluşu*dur. Böylece idealizmle özdekçiliği (maddecilik) karşı karşıya getirir. Özetle düşüncecilik üç ana ilkeyle be*lirlenir: Nesneleri yaratan düşüncedir, özdeği yaratan da ruh; düşüncenin dı*şında ve ötesinde nesnel bir dünya yoktur. Varlığı düşünceye (kendi var*lık gücümüze) temel sayan tutumuyla idealizm pratikte doğrulanamaz, bu yüzden bilimsel gelişime karşı durur, engellemeye çalışır. Ve çağcıl olma*yan bir eğilim olduğu için bir eğilim olduğu için bilimin karşısında yenile yenile son kalıntılarım günümüzde de yaşatmaya çalışır. Unutulmaması ge*reken nokta, ülkücülük anlamına eş yüceleşme dileklerinin (töresel düşün*cecilik, ahlaki idealizm) felsefe düşünceciliğiyle karıştırılmaması gereğidir
buse isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT +4 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:29 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
porno izle Bodrum rent a car bursa escort bursa escort bursa escort free bets bahis güvenilir bahis illegal bahis bahis siteleri bahis siteleri canlı bahis izmir escort sakarya travesti abcd