SanalBilge.NET  

Go Back   SanalBilge.NET > Eğitim > Eğitim Bölümleri > Felsefe Sosyoloji Psikoloji

Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Arama Stil
Alt 05-29-2015, 11:06 PM   #1
Senior Member
 
Üyelik tarihi: Apr 2015
Mesajlar: 14.126
Standart Giordano Bruno Hayatı Ve Felsefesi Hakkında Bilgi



Giordano Bruno




GİORDANO BRUNO HAYATI VE FELSEFESİ

İtalyan filozof (No- la, Napoli krallığı, 1548-Roma 1600). Soy*lu bir ailenin çocuğuydu; edebiyat ve fel*sefe çevreleriyle erkenden ilişki kurdu. On yedi yaşında, dominikenlerin Napoli’deki manastırlarından birine girdi ve orada tho- masçılığı, eski ve yeni filozofları inceledi. Herakleitos’u ve’Demokritos’u okudu ve çok etkilendi. Roma’da din sapkınlığıyla suçlanınca (1576), Cenevre’ye kaçtı, ama orada da calvincilerle çatıştı; Toulouse’a ve Paris’e gitti; Sorbonne Üniversitesi’nde bir kürsü elde etti (1582). Avrupa’da do*laştı, daha sonra soylu bir kişi olan Mocenigo tarafından Venedik’e çağırıldı; ora*da, Galilei ile görüştü. Ama Mocenigo, Bruno ile çatıştı ve onu papalığa teslim et*ti. işkence gördüğü halde, sonsuz evren görüşünün din sapkınlığı olduğunu kabul etmeyen Bruno ölüme mahkûm edildi ve Roma’da Campo dei Fiori meydanında di*ri diri yakıldı.
Giordano Bruno’nun düşüncesi, genel olarak, Platonculuk ile Aristotelesçiliğin, Kopernik’in tezlerinin geliştirilmesine (ça*ğına göre çok ileri bir geliştirmedir bu) da*yanan bir eleştirisidir. Kopernik’te çağ dı*şı sayılabilecek ne varsa hepsini bir yana atan Bruno, onun buluşunun bütün man*tıksal sonuçlarını ortaya koydu ve bu so*nuçları hümanist felsefenin olumlu yanla*rıyla zenginleştirdi. Nitekim Yeryüzü’nün, evrenin merkezinde bulunmadığını ve Aristoteles evrenbiliminde Yeryüzü’nü sar*dığı ileri sürülen kürelerin bir hayal oldu*ğunu söyledi. Ona göre, güneş sistemi*nin ötesinde başka yıldızlar ve başka ge*zegen sistemleri uzanıyor ve bunlar son*suz bir evren oluşturuyordu, iki sonsuz gerçeklik (evren ve Tanrı) mantıksal ola*rak bir arada bulunamayacağına göre Bruno, Tanrı’nın ve evrenin birbirinden farklı iki töz olmadığı, ama aynı gerçekli*ğin iki sonsuz görünümü olduğu sonucu*na varıyordu.
Böylece, Giordano Bruno’nun felsefesi bir tümtanrıcılık olarak ortaya çıkıyor ve kendisine yöneltilen din sapkınlığı suçla*ması buradan kaynaklanıyordu. Ama Bru*no bu yolda daha da ileri gitti: bu sonsuz gerçekliğin iki “,ilke”den oluştuğunu söy*ledi: bütün şeyleri yöneten, harekete ge*tiren, canlandıran biçimsel (formel) ilke ya da evren ruhu ve bu şeylere varoluş ka*zandıran maddesel ilke. Gerçekliğin teme*li de, bu iki ilke arasında herhangi bir kademeleşme olmaksızın, atomlardan, ya*ni ruh ve madde birimlerinden kurulmuş*tu. Bruno’nun maddecilikle niçin suçlan*dığını, buradan anlayabiliriz.
Başlıca yapıt*ları:
  • Candelaio” (Şamdancı), 1582;
  • La cena de le ceneri, 1584;
  • Della causa” principio et uno (Neden, ilke ve birlik üze*rine), 1584;
  • Spaccio de la bestia trionfarı- te, (1584);
  • De l’infinito urıiverso et mundi (Sonsuz evren ve dünyalar üzerine), 1585;
  • De gl’heroici furori (Yiğitçe öfkeler üzeri*ne), 1585. “

buse isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Bookmarks


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Kapalı
Refbacks are Kapalı



Tüm Zamanlar GMT +4 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 08:44 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.9
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
karşıyaka escort bursa escort bursa escort bursa escort bahis güvenilir bahis illegal bahis bahis siteleri bahis siteleri canlı bahis sakarya escort sakarya escort pendik escort bayan tuzla escort pendik escort maltepe escort escort kartal ataşehir escort kadıköy escort bostancı escort seks hikayeleri gaziantep escort gaziantep escort ankara escort markantalya escort